Galeria

Kings of War

Reż. Ivo van Hove Holandia
  • 20 / 10 19:00
  • 21 / 10 19:00

Punktem wyjścia dla Kings of War są trzy kroniki historyczne Wiliama Szekspira: Henryk V, Henryk VI i Ryszard III. Van Hove zestawia te teksty, adaptując je, przepisując i parafrazując, aby zaprezentować widzom bardzo aktualną opowieść o zdegenerowanym świecie współczesnej polityki i przywódcach przyjmujących różne strategie w obliczu wojny. Spektakl Iva van Hove to również studium psychologiczne; jego bohaterowie nieustannie stają przed koniecznością dokonania wyboru między interesami kraju a zaspokojeniem własnych potrzeb i zabezpieczeniem własnych interesów. Dramaty Szekspira stają się tutaj punktem wyjścia do opowiedzenia o współczesności, do przedstawienia spisków, prowokacji i przemocy jako sposobów i efektów działania władzy. „Przywództwo to jedna z najważniejszych kwestii, z jakimi mamy do czynienia w XXI wieku. Jego klasyczne formy się nie sprawdzają” – mówi Ivo van Hove, tworząc spektakl o absurdalności i ulotności władzy politycznej

reżyseria: Ivo van Hove | tłumaczenie: Rob Klinkenberg | adaptacja: Bart van den Eynde, Peter van Kraaij | dramaturgia: Peter van Kraaij | scenografia i reżyseria świateł: Jan Versweyveld | kompozytor: Eric Sleichim | muzyka: Steve Dugardin (kontratenor), bl!ndman (orkiestra dęta): Konstantin Koev, Charlotte van Passen, Daniel Quiles Cascant, Daniel Ruibal Ortigueira | kostiumy: An d’Huys | wideo: Tal Yarden | obsada: Hélène Devos, Fred Goessens, Janni Goslinga, Aus Greidanus jr., Marieke Heebink, Robert De Hoog, Hans Kesting, Ramsey Nasr, Chris Nietvelt, Alwin Pulinckx, Harm Duco Schut, Bart Slegers, Eelco Smits, Leon Voorberg

na zamówienie: Barbican (Londyn), Théâtre National de Chaillot (Paryż), Wiener Festwochen
koproducenci: bl!ndman, Holland Festival, Muziektheater Transparant | szczególne podziękowania dla: Rabobank Amsterdam | producenci prywatni: Harry i Marijke van den Bergh

premiera: 5 czerwca 2015

„Oszałamiający maraton teatralny o władzy.”
„NRC Handelsblad”

„Ivo van Hove bierze na warsztat Henryka V, Henryka VI i Ryszarda III, by uczynić z nich wspaniałe studium współczesnej klasy rządzącej.”
Susannah Clapp, „The Observer”

„W tej brutalnie znakomitej kompilacji Szekspira nie pozwala się nam zapomnieć, że polityka i śmierć są krwawymi kochankami.”
Sam Marlowe, „The Times”

Przedstawienie prowokuje pytanie o źródło i istotę władzy: czym ona właściwie jest, co lub kto daje konkretnej jednostce prawo, by rządzić. Van Hove skutecznie wymyka się banalnym odpowiedziom: pokazuje władzę w całej jej dziwności, nieoczywistości, nawet absurdalności. W konsekwencji okazuje się ona czymś nieuchwytnym. Dlaczego Henryk V ma prawo skazać na śmierć swojego przyjaciela, chociaż w zasadzie niczym się od niego nie różni? Dlaczego Henryk VI, będąc królem, nie jest w stanie wyegzekwować swoich postanowień? Dlaczego Ryszard III poddany performatywnemu aktowi koronacji nie jest ani przez widzów, ani przez inne postaci, ani nawet przez siebie samego postrzegany jako władca? Spektakl Van Hove’a jest w istocie spektaklem anarchistycznym, ponieważ podaje w wątpliwość zasady fundamentalne dla społecznego ładu.”
Tomasz Fryzeł, „Didaskalia”

Ivo van Hove (1958) – flamandzki reżyser teatralny, filmowy i operowy. Od 2001 roku jest dyrektorem Toneelgroep Amsterdam, jednej z najważniejszych scen europejskiego teatru. W swoim teatrze van Hove eksperymentuje z przestrzenią i technologią, które otwierają nowe możliwości performatywne dla aktorów. Wielokrotnie pracował poza granicami Holandii. W ostatnim czasie wyreżyserował w Nowym Jorku (2015) i Londynie (2016) musical Lazarus, przy którym współpracował z Davidem Bowiem, zaś w Londynie przygotował spektakl Obsession z Jude’em Law w roli głównej. Inne jego najnowsze spektakle to: Salome (De National Opera, 2017), Hedda Gabler (National Theatre, 2016), Zmierzch bogów (Comédie-Française, 2016), Polskim widzom jest doskonale znany z prezentacji Głosu człowieczego na festiwalu Kontakt w Toruniu oraz Tragedii rzymskich, Rosjan!, Szeptów i krzyków oraz Persony/Po próbie, pokazywanych w ramach poprzednich edycji festiwalu Dialog-Wrocław. W ubiegłym roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej wyreżyserował Łaskawość Tytusa Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Ivo Van Hove o swoim teatrze:
„Dla mnie teatr nie jest muzeum. Powinien przemawiać do współczesnego widza. Wystawianie Szekspira w duchu dramatopisarza jest całkowicie pozbawione sensu. Nie jest to wtedy sztuka do oglądania, ale eksponat muzealny. Dawny dramat powinien być adaptowany w taki sposób, jakby został napisany dzisiaj. Tak też sam staram się pracować. Zawsze podczas uważnej lektury tekstu w pierwszej kolejności myślę o tym, w jakim miejscu powinien rozgrywać się dramat.

Teatr jest sztuką ciemności i marzeń. Jest tworem naszej wyobraźni, nie zaś odbiciem naszej codzienności. Dlatego sięgam po klasykę. Wszystkie te klasyczne teksty nie pokazują nam naszych trosk, ale problemy dla nas rozpoznawalne, choć jednocześnie większe, niż te obecne w naszym życiu, bo w stosunku do nich spotęgowane.”

Poza lustrem, Monika Pilch, Wywiad z Ivo van Hove, „Teatr” 12/2015