Galeria

3SIOSTRY

Reż. Luk Perceval TR Warszawa, koprodukcja z Narodowym Starym Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, Warszawa-Kraków, Polska

Podróż do Moskwy przestała być problemem, od kiedy do stolicy Rosji można polecieć za 99 euro. Dzisiaj córki generała Prozorowa, bohaterki dramatu Czechowa, nie tęsknią już za Moskwą – tęsknią za minionym czasem młodości. Tanie linie nie kursują w tym kierunku… można się tam dostać jedynie na pokładzie własnej, zawodnej pamięci.

Luk Perceval – belgijski reżyser, jeden z najważniejszych współczesnych twórców teatru – realizuje swój spektakl pierwszy raz w Polsce w ramach linii międzynarodowej TR Warszawa. Oparte na motywach dramatu Antona Czechowa 3SIOSTRY to portret starzejącej się Europy, która nie chce się poddać upływowi czasu. Rutynę codziennego życia tytułowych bohaterek przerywa próba przywołania wydarzeń z przeszłości. W metaforycznym domu opieki starzejąca się Europa konfrontuje się z nową energią imigrantów. Co wynika z tego spotkania? Jakie są polityczne i społeczne konsekwencje starzenia się całych społeczeństw? Jak radzimy sobie ze starością, utratą pamięci, idealizowaną przeszłością?

Temat przemijania, charakterystyczny dla dramaturgii Czechowa, nigdy nie był tak aktualny, jak dzisiaj, kiedy wali się stary porządek świata, a nowy jeszcze się nie wykształcił. Pandemia dodała do problematyki starzenia się i przemijania jeszcze jeden aspekt: izolację osób starszych. Siostry Prozorow są rozbitkami czasu, zamkniętymi na wyspie pamięci. Żyją przeszłością, niezdolne do konfrontacji z teraźniejszością. Czego boją się główne bohaterki i za czym tęsknią? Czego my sami się boimy i za czym tęsknimy?

 

3SIOSTRY
na podstawie dramatu Antona Chechowa

adaptacja, reżyseria: Luk Perceval | scenografia, wideo: Philip Bussmann | kostiumy: Annelies Vanlaere | reżyseria światła: Mark Van Denesse | muzyka: Karol Nepelski | tłumaczenie scenariusza: Karolina Bikont | współpraca dramaturgicznaRoman Pawłowski | asystent reżysera: Alek Niemiro, Aleksandra Śliwińska | asystent literacki: Jacek Telenga | asystent kostiumografa: Karolina Bramowicz | produkcja: Karolina Pająk-Sieczkowska | inspicjent: Wojciech Sobolewski | obsada: Jacek Berler, Zygmunt Józefczak, Natalia Kalita, Rafał Maćkowiak, Maria Maj, Jacek Romanowski, Małgorzata Zawadzka, Mirosław Zbrojewicz,  Oksana Czerkaszyna/Marta Ojrzyńska

produkcja: TR Warszawa
koproducja: Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
wsparcie finansowe: Fundusz Przeciwdziałania COVID-19
partner spektaklu:
Flandres State of Art

premiera:
Kraków: 21 maja 2021 odbył się pierwszy spektakl z udziałem publiczności w Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
Warszawa: premiera 20 czerwca 2021, TR Warszawa/ATM Studio

 

recenzje:

W oryginale schyłkowe trwanie dotyczy egzystencji konkretnych ludzi, a zarazem odchodzącej formacji kulturowej czy klasy społecznej – rosyjskiej szlachty, u Percevala staje się jakby mechanizmem odgrywania z wygasającej pamięci ciągle tego samego scenariusza, kulturowego wzorca, zapatrzenia w niego – i zarazem w siebie, bo bez kulturowego wzorca nie ma i nas.

Witold Mrozek, Wyborcza.pl

Może to spektakl o starzejących się Polakach, którzy stanowią dziś margines Europy, a żyjąc w groteskowym państwie z tektury, widzą w lustrze swoją urojoną potęgę oraz wyimaginowane znaczenie? A może szerzej: o starzejącej się, zapatrzonej w iluzję swojej władzy i potęgi Europie, tkwiącej na peryferiach świata, w którym to, co ważne, odbywa się teraz na zupełnie innych scenach? A może to po prostu spektakl o współczesnym człowieku, który nie może odnaleźć się w złożonym z fałszywych narracji świecie?

Tomasz Domagała, domagalasiekultury.pl

 

LUK PERCEVAL to flamandzki aktor i reżyser. Po studiach w Koninklijk Vlaams Conservatorium w Antwerpii rozpoczął pracę jako aktor w zespole Koninklijke Nederlandse Schouwburg (KNS). W 1984 roku wraz z Guyem Joostenem założył Blauwe Maandag Compagnie (BMC) w Gandawie. W roku 1998 został dyrektorem artystycznym teatru Het Toneelhuis, który powstał z połączenia zespołów BMC z Gandawy i KNS z Antwerpii. Od 2005 reżyserował głównie w Niemczech: najpierw jako reżyser rezydent w berlińskim Schaubühne am Lehniner Platz, później jako główny reżyser Thalia Theater w Hamburgu (2009–2014). Od roku 2019 jest artystą rezydentem NTGent. Do jego najważniejszych inscenizacji należą: SCHLACHTEN! (Schauspiel Hamburg 1999), Wiśniowy sad (Schauspielhaus Hannover 2001), Sen o jesieni (Münchner Kammerspiele 2001), Das kalte Kind (Schaubühne Berlin 2002), Otello (Münchner Kammerspiele 2003), Tristan i Izolda (Staatsoper Stuttgart 2004). Jego najnowsze produkcje to m.in. Zola Maraton (Ruhrtriennale, Thalia Theater, Hamburg 2017), Romeo i Julia (BDT, Petersburg 2018), trylogia The Sorrows of Belgium (NTGent, 2019). W Polsce spektakle Luka Percevala prezentowane były gościnnie na międzynarodowych festiwalach w Gdańsku, Krakowie, Poznaniu, Toruniu, Warszawie i Wrocławiu. Do tej pory publiczność w Polsce miała okazję zobaczyć 10 jego przedstawień: Sen o jesieni (II Międzynarodowy Festiwal Teatralny DIALOG-WROCŁAW, 2003), Wujaszka Wanię (III Międzynarodowy Festiwal Teatralny DIALOG-WROCŁAW, 2005), Otella (X Festiwal Szekspirowski, Gdańsk 2006), Andromachę (II Intermedialne Forum Teatru baz@rt, Kraków 2005), Śmierć komiwojażera (XVII Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt, Toruń 2007), Penthesileę (I Międzynarodowy Festiwal Teatralny Warszawa Centralna, 2008), Troilusa i Kresydę (V Międzynarodowy Festiwal Teatralny DIALOG-WROCŁAW, 2009), The Truth about the Kennedys (Malta Festival Poznań 2010), Hamleta (XVI Festiwal Szekspirowski, Gdańsk 2012) i Makbeta (XIX Festiwal Szekspirowski, Gdańsk 2015). 3SIOSTRY produkcji TR Warszawa i Narodowego Starego Teatru w Krakowie są pierwszą pracą Luka Percevala zrealizowaną z polskim zespołem teatralnym.